Nervenwurzelirritation nach Bandscheibenvorfall - 2011

Effekte der Kernspinresonanztherapie auf Krankenstand bei Patienten mit Nervenwurzelirritation infolge eines lumbalen Bandscheibenvorfalls

Impact of Magnetic Resonance Therapy on Sickness Absence of Patients with Nerve Root Irritation Following a Lumbar Disc Problem G. Salomonowitz1 , H. Salfinger2 , J. Hahne3 , M. Friedrich3 1Radiologietechnologie, FH-Campus Wien, Österreich 2Orthopädische Schmerztherapie, Orthopädisches Spital Speising, Wien, Österreich 3CEOPS, Orthopädisches Spital Speising, Wien, Österreich; Veröffentlicht im Oktober 2011, Seite 487-608, Band 149, Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie.

Ziel

[...] Rückenbeschwerden haben in den westlichen Industrienationen eine Prävalenz von bis zu 80 %. Rückenschmerzen sind die zweithäufigste Ursache für einen Arztbesuch. Die verursachten Kosten für das Gesundheitswesen sind proportional zum subjektiv erlebten Schmerz. Ziel dieser Studie war es festzustellen, ob sich durch die Anwendung von Kernspinresonanztherapie der Krankenstand bei Patienten mit diskogener Radikulopathie verändert.

 

Ergebnisse
[...] Jene Patienten, die mit eingeschalteter Kernspinresonanztherapieanlage behandelt wurden, hatten signifikant weniger Krankenstandstage (p = 0,009), wenn diese mittels direkter, persönlicher, telefonischer Rücksprache ermittelt wurden. Der Krankenstand vor Therapie betrug 14,7 Tage, nach Therapie 5,8 Tage. Im Gegensatz dazu ließ sich der Krankenstand der Kontrollgruppe vor Therapie mit 7,6 Tagen und nach Therapie mit 13,8 Tagen errechnen. Die Dauer der Beschwerden zeigte einen negativen Zusammenhang mit den Krankenstandstagen. Bei Angabe einer beruflichen Belastung wurden signifikant mehr Krankenstandstage (8,3 Tage) in Anspruch genommen als ohne berufliche Belastung (3,2 Tage). Diese Korrelation besteht jedoch nicht bei einer familiären Belastung. Die Kosteneffektivitätsanalyse ergab eine Kompensation der direkten Kosten für die Kernspinresonanztherapie in unterschiedlichem Ausmaß je nach Berufsgruppe. Für Arbeiter kompensierten 16,9 Tage, für Angestellte 11,4 Tage und für Beamte 9,1 Tage weniger Krankenstand die direkten und indirekten Kosten der Kernspinresonanztherapie.

 

Schlussfolgerung
[...] Die Studie konnte durch Messung der Krankenstandstage bestätigen, dass durch eine relativ billige alternative Technik eine Schmerzlinderung und damit auch ein gesundheitsökonomischer Nutzen erzielt werden können. Problematisch sind Patienten, die sich in Arbeitslosigkeit oder in einem laufenden Rentenverfahren befinden, weil sie womöglich nicht gesundgeschrieben werden wollen.


The Effect of MBST ... On Patients With Low Back Pain - 2006

The effect of MBST®-NuclearMagneticResonanceTherapy with a complex 3-dimensional electromagnetic nuclear resonance field on patients with Low Back Pain

W. Kullich, H. Schwann, J. Walcher, K. Machreich, Ludwig Boltzmann Institute for Rehabilitation of internal Diseases; Rehabilitation Centre for Rheumatic and Cardiovascular Diseases, SKA of PVA, Saalfelden, Austria; veröffentlicht in: Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation, 19 (2006), 79-87. Sprache: Englisch

Ziel

[...] Using NMR as a tool for stimulating cells recently it could be demonstrated in a controlled double- blind study that NMR in vitro causes enhanced cell proliferation of chondrocytes and osteoblasts. lt has been established that NuclearResonanceTherapy regenerates cartilage tissue. Using nuclear resonance tomography, that study clearly showed that MBS-Therapy caused an increase in both volume and thickness of cartilage in patients suffering from gonarthrosis. The objective of our study was to investigate in vivo the therapeutic effects of nuclear magnetic resonance on clinical symptoms and outcome variables in patients with painful chronic Low Back Pain.

Ergebnisse
[...] The standardized multidisciplinary rehabilitation procedure improved the Roland & Morris total score for Low Back Pain for all patients during the inpatient rehabilitation period. The improvement was signifi­ cant at the p < 0.00001 level for rehabilitation patients that obtained additional MBS-Therapy treatment and at the p < 0.005 level for those patients that did not get MBS-Therapy. In both groups, the improvements were significant at the end of the three week inpatient treatment. lt is noteworthy that those patients that had higher Roland & Morris scores at the beginning of the study and that received MBS-Therapy showed a much greater improvement (from 10.93 ± 4.42 to 6.37 ± 4.48) than those belonging to the comparison group. After three months, however, the Roland & Mor­ ris score of the patients belonging to group with­ out MBST® had increased again, until the score value of this group (10.07) was not significantly less than the starting value. On the other hand, those patients who during the inpatient rehabilitation had been subjected to 5 hours of MBST®­ NuclearResonanceTherapy showed a Roland & Morris score that was still, at the end of three months, significantly better (7.30; p < 0.00001) than the initial value. lt is, however, interesting to note, that the patients of the MBST®-Group still reported a statistically significant (23.2%) reduction of pain as late as three months after termination of the therapy.

 

Schlussfolgerung
[...] As a general conclusion, we can state that we con­ sider MBST®-NuclearResonanceTherapy to be an ad­ ditional, complementary, therapeutic method that is easy to apply and that requires only very short therapeu­ tic procedures. MBST® can positively enhance ther­ apeutic success in the rehabilitation of patients suffer­ ing from Low Back Pain, without side effects. For the patient the main effect is the improvement of activities of daily living.


Additional Outcome Improvement In The Rehabilitation Of Chronic Low Back - 2006

Additional outcome improvement in the rehabilitation of chronic low back pain after nuclear resonance therapy

W. Kullich, H. Schwann, K. Machreich, M. Ausserwinkler, Ludwig Boltzmann Institut für Rehabilitation interner Erkrankungen, Saalfelden, Österreich; veröffentlicht in: Rheumatologia 1/2006, S. 7-12. Sprache: Englisch

Ziel

[...] Additionally to a standardized physiotherapy programme, a treatment system basing on nuclear resonance (MBST" - Nuclear Resonance Therapy was used in therapy of 62 rehabilitation patients suffering from chronic Low Back Pain. The study was performed double blind, placebo-controlled and randomised. Examinations were made at ba­ seline, 1 week, and 3 months after application of a five-day Nuclear Resonance Therapy series.

Ergebnisse
[...] For the Group subjected to the MBS Therapy, there was 0.0 % worsening. In the placebo group, however, the wor­ sening was with 20.7 % significant.

 

Schlussfolgerung
[...] As a general conclusion, we can state that we consider MBSTR- Nuclear Resonance Therapy tobe an additional, complementary, therapeutic method that is easy to apply. MBSTR- Nuclear Resonance Therapy can very positively enhance therapeutic success in the rehabilitation of patients suffering from Low Back Pain, without side effects.